Guru Puja

Guru Puja

 

Ifølge T.Y.S. Lama Gangchens overleveringslinje Ngalso Vestlig Buddhisme

For buddhistiske udøvere er Guru Pujaen (på sanskrit, på tibetansk Lama Chöpa) noget virkelig ekstraordinært. Det er både en oversigt og en sammenfatning af alle belæringer fra både Theravada-, Mahayana- og Vajrayana-traditionerne. Den viser os, hvordan vi kan integrere Lamrim-, Lojong- og Mahamudra-praksisser, hjælper os dermed med at meditere på de tre vigtigste Yidams i Gelugpa-skolen: Yamantaka, Heruka og Guyasamaja. Ved at lave Guru Pujaen dagligt opfylder du alle forpligtelser som har taget på dig i tantriske indvielser.

Guru Pujaen er et lang meditations- og bederitual fra det syttende århundrede, som blev skrevet af den store og oplyste Panchen Lobsang Chöki Gyaltsen, som blev inspireret af emanationsskrifter under Dakiniernes beskyttelse. Melodierne af de sungne bønner som udgør Guru Pujaen blev komponeret af Gyalwa Ensapa, kendt som den Hurtige Yogi, takket være den hastighed, hvormed han opnåede oplysning.

Kernen i Guru Pujaen udgøres af Tsog-ofringen, forberedt på et alter med forskellige typer af rituelle substanser. Tsog-ofringen tilbydes for at behage hele cirklen af forsamlede deltagere til den viede ceremoni, uden undtagelse, det vil sige: Guruen, alle hellige væsener, alle væsener fra de seks riger og alle guder i vores kropsmandala. På sanskrit kaldes dette Ghanachakra.

At ofre tsog er en modkraft mod ensomhed, siden det sætter os i forbindelse med alle væsener, herunder dem som opholder sig på de mere subtile niveauer. Det sikrer, at vi bliver venner med de hellige væsener ved at føre dem alle tæt på vores hjerte. Vi har ingen fjender længere. Det er et sand mirakelmiddel for alle dem, der bor i tætbefolkede byer, som føler sig alene, isoleret og som har behov for kærlighed. Det er også det ideelle tidspunkt for at genskabe vores positive følelser for planeten og alle levende væsener.

I den tibetansk-buddhistiske tradition findes der ret set to typer af meditation: stille meditation og bevægelsesmeditation. Guru Pujaen betragtes som en bevægelsesmeditation, fordi den lader os arbejde på åndedrættets rytme.

Mens vi praktiserer Guru Pujaen lærer vi faktisk at kontrollere vejrtrækningen. Dette resulterer i en forøgelse af vores vitale energi og bringer vores individuelle vejrtrækning i harmoni med kosmossets energi. Desuden renser vi astrologiske forstyrrelser og vi lindrer de indre ødelæggende tsunamier repræsenteret ved vores følelsesmæssige jordskælv.

Vi beholder et stabilt og rent forhold til vores Guru, indsamler en utrolig stor mængde af fortjeneste og forbereder os til at erhverve de højeste spirituelle erkendelser.

Lama Gangchen har bedt alle sine disciple til at binde sig til en regelmæssig praksis af Guru Pujaen for at pacificere vold i verden og bidrage til verdensfred.

Siden den 11.september 2001 bliver Guru Pujaen fejret hver eneste dag i Albagnano Healing Meditation Centre i Albagnano di Bée, Verbania, Italien.

 

Ved at praktisere Guru Pujaen, må en voldelig kultur forvandles til en ikke-voldelig kultur, en spirituel fredskultur.

Ved at praktisere Guru Pujaen, må negative bivirkninger forvandles til positive bivirkninger.

Ved at praktisere Guru Pujaen, må alle væsener opleve lykke og årsagerne til lykke.

Ved at praktisere Guru Pujaen, må alle væsener være fri for lidelse og årsagerne til lidelse.

Ved at praktisere Guru Pujaen, må alle væsener aldrig være adskilt fra den store lykke, der er hinsides lidelse.

Ved at praktisere Guru Pujaen, må alle væsener befinde sig i sindsro, fri fra ekstremer, uden tiltrækning til kære og aversion til andre.

Ved at praktisere Guru Pujaen, må alle væsener blive rask fra sygdomme på grund af krops- og sindsforurening, så alle kan nyde relativ og absolut helbred nu og for evigt.

Ved at praktisere Guru Pujaen, må alle væsener hvile i et rent og sundt internt og eksternt miljø, nu og for evigt.

Ved at praktisere Guru Puja, må alle levende væsner nyde indre fred og verdensfred, nu og for evigt.

Ved at praktisere Guru Pujaen, må den indre fredskultur sejre som det mest solide fundament for verdensfred.

Lama Gangchen

kyab dro

1. de chen ngang lä rang nye la ma lha
gang der säl wä ku lä wö zer tshog
chog chur trö pä nö chü jin lab pä
dag pa rab jam ba shig yön tän gyi
kö pä khyä par pün sum tshog par gyur

 

2. rab kar ge sem chen pö ngang nyi nä
dag dang ka nyam ma gän sem chän nam
deng nä ji si jang chub nying pö bar
la ma kön chog sum la kyab su dro

3. Namo Gurubhye
Namo Buddhaya
Namo Dharmaya
Namo Sanghaya


Tilflugt

1. I stor lyksalighed manifesterer jeg mig som en Guru-Yidam.
Fra min gennemsigtige krop stråler et væld af lysstråler
i de ti retninger, som velsigner universet og væsener deri.
Alt bliver yderst perfekt stillet op med kun fremragende
og uendeligt rene kvaliteter.
2. Fra denne tilstand af et ophøjet, hvidt dydigt sind,
tager jeg sammen med alle modervæsener,
som er så omfangsrige som universets rum,
fra dette øjeblik indtil oplysningen, tilflugt i Guruerne og de Tre Juveler.
3. Jeg tager tilflugt i Guruen
Jeg tager tilflugt i Buddhaen
Jeg tager tilflugt i Dharmaen
Jeg tager tilflugt i Sanghaen
(Gentag tre gange)

Skriv et svar til os

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.